groenhof.reismee.nl

Week 3 & 4: Pokhara & Kathmandu

Het is alweer even geleden maar intussen een hoop te vertellen. Ook deze keer weer meerdere deeltjes. Deze probeer ik morgen te plaatsen.

Een greep uit de foto's die ik tijdens mijn trek heb geschoten kun je hier vinden: Pokhara & Kathmandu

Voordat ik ziek werd had ik in de twee dagen die in Pokhara was nog een aantal dingen bezocht samen met de nederlander die ik tijdens de trek ontmoet had. Eerst zijn we naar het Mountain museum geweest. Dit was best interressant maar het is zeker veel toffer om zelf naar bergen te kijken i.p.v. plaatjes. Daarna zijn we naar de bekende Peace Pagoda gegaan waarvandaan we een schitterend uitzicht op het meer en de stad hadden.

Kort daarna was ik dus ziek geworden. Gelukkig heeft het maar twee dagen geduurd. Daarna kon ik zachtjes aan weer wat dingen gaan doen. Ik had in de tussentijds al wel wat “kleine” dingen gedaan zoals het Ghorka museum. Dit was wel indrukwekkend. Deze hardcore soldaten hebben al sinds dat de engelsen in India waren meegevochten met hun en doen dat tot op de dag van vandaag nog overal ter wereld. Hun kromme messen zijn iconisch.  Daarnaast heb ik veel gewandeld langs het meer en de straten van Pokhara. In het hostel waar ik na naartoe was gegaan had ik wat franse dames ontmoet waarmee ik mee optrok. Heb in ieder geval niet stilgezeten.

Uiteindelijk, omdat het hostel niet ideaal was, naar een ander hostel gegaan. Het was hier wel wat stiller maar in ieder geval een stuk schoner. Hier heb ik m'n grote rugtas alvast achter gelaten en toen naar Begnas Tal en Begnas Lake geweest op aanraden van één van de gidsen van de trek. Hier zou ik 1 nacht doorbrengen in een B&B. Na een lange eenzame hike kwam ik daar aan. Bleek dat er alleen maar nederlanders zaten... Was best gezellig maar het is wel bizar dat je in the middle of nowhere toch weer landgenoten tegenkomt. Vanaf het dak van de B&B had ik echt een schitterend uitzicht. Om die reden de zonsondergang, in de nacht de sterren en de zonsopgang bekeken. heb in totaal iets van drie uur op dat dak gezeten.

Zonsondergang

Zonsopgang

Nadat ik teruggekeerd was in het hostel heb ik hier geregeld om te gaan parasailen. Dit was echt geniaal. Schitterend uitzicht en na een paar duikvluchten ook genoeg adrenaline.

De dag erna wilde ik weer terug naar Kathmandu. De keuze was of met de bus voor weinig geld maar wel 14 uur zitten schommelen op de slechte wegen. Of… voor $100 vliegen. Aangezien ik echt geen zin had in het eerste heb ik mezelf omgepraat met het feit dat we parallel aan de Himalaya zouden vliegen en dat het daardoor een goede attractie zou zijn naar het functionele. Was best een ervaring, heel klein vliegtuig wat meer weg had van een bus. De foto’s die ik van daaruit gemaakt heb vallen helaas wat tegen door de krassen op de ruit. Gelukkig kon ik het zelf wel prima zien. Was ook schitterend.

Daarna in Kathmandu weer naar hetzelfde hostel gegaan die ik eerdere ook al had. Daar afgesproken met een dame die ik ontmoet had tijdens m’n trek. Dat kwam goed uit want het hostel was nu zo goed als verlaten en weinig toffe mensen hier aanwezig. De dag erna ben ik naar Durbar Square geweest. Durbar Square is gevuld met Hindoeïstische tempels en standbeelden en voor het eerst eigenlijk werd ik geconfronteerd met de schade die de aardbeving hier een aantal jaar geleden heeft aangericht. Omdat veel van deze tempels natuurlijk aanzienlijke tijd geleden zijn gebouwd waren ze uiteraard niet bestand tegen dit natuurgeweld.

Men is nog steeds bezig met herbouwen en restaureren. Meeste hiervan word gefinancierd door China en Amerika.

Om de rest van de dag nog te vullen ben ik naar de “Garden of Dreams” gegaan. Was best mooi maar na een drankje en een half uurtje rondwandelen had ik het hier wel gezien.

Volgende dag had ik mijn vlucht geboekt naar Bangkok en een vervolgvlucht naar Chiang Mai.

Groenhof Peter

Leuk Steef, geniet er nog even van, plezier